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This research work evaluates the potential role of electric vehicles in contributing to the energy transition, by considering their energy consumption in relation to the electricity power mix. Italy and Germany are compared to highlight how a similarity in their renewable shares not necessarily leads to similar results in CO2 emissions reduction. Different energy scenarios are simulated with the help of EnergyPLAN software assuming a progressive increase in renewable energy sources capacity and electric vehicles penetration. Results show that, for the German case, the additional electricity required leads to a reduction in CO2 emissions only if renewable capacity increases significantly, whereas the Italian energy system benefits from transport electrification even at low renewable capacity.

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Questo lavoro di ricerca considera il potenziale ruolo dei veicoli elettrici nell’ambito della transizione energetica, valutando il loro consumo di energia in relazione al mix di generazione elettrico. L’analisi si basa su un confronto tra Italia e Germania, per evidenziare come una somiglianza nelle loro quote rinnovabili non porta necessariamente a risultati simili nella riduzione delle emissioni di CO2. Diversi scenari energetici sono simulati con l’utilizzo del software EnergyPLAN ipotizzando un progressivo aumento della capacità delle fonti di energia rinnovabile e della penetrazione dei veicoli elettrici. I risultati mostrano che, per il caso tedesco, l’elettricità aggiuntiva richiesta porta a una riduzione delle emissioni di CO2 solo se la capacità rinnovabile aumenta in modo significativo, mentre il sistema energetico italiano beneficia dell’elettrificazione dei trasporti anche con minori capacità installate di impianti da fonte rinnovabile.