FEEM working papers "Note di lavoro" series
2007 .017

Compact or Spread-Out Cities: Urban Planning, Taxation, and the Vulnerability to Transportation Shocks


Autori: François Gusdorf, Stéphane Hallegatte
Serie: Economy and Society
Editor: Gianmarco I.P. Ottaviano
Tipo: Journal
Parole chiave: Urban transportation,Housing,Inertia,Vulnerability,Transportation Taxation
Numero JEL: R21,R48,H23,H31
JEL: Energy Policy
Pagine: Vol. 35, No. 10, pp. 4826-4838
Data: 10/2007

Abstract

This paper shows that cities made more compact by transportation taxation are more robust than spread-out cities to shocks in transportation costs. Such a shock, indeed, entails negative transition effects that are caused by housing infrastructure inertia and are magnified in low-density cities. Distortions due to a transportation tax, however, have in absence of shock detrimental consequences that need to be accounted for. The range of beneficial tax levels can, therefore, be identified as a function of the possible magnitude of future shocks in transportation costs. These taxation levels, which can reach significant values, reduce city vulnerability and prevent lock-ins in under-optimal situations.

Download file
Scarica il file PDF

FEEM Newsletter

Iscriviti per rimanere aggiornato.

I Suoi dati saranno trattati dalla Fondazione Eni Enrico Mattei. – Titolare del trattamento – per ricevere via posta elettronica la newsletter della Fondazione. Il conferimento dell’indirizzo e-mail è necessario alla fornitura del servizio. La invitiamo a consultare la Privacy Policy per ottenere maggiori informazioni a tutela dei Suoi diritti.

Questo Sito utilizza cookie tecnici e analytics, nonché consente l’invio di cookie di profilazione di terze parti.
Chiudendo questo banner o comunque proseguendo la navigazione sul Sito manifesti il tuo consenso all’uso dei cookie. Per ulteriori informazioni e per esprimere scelte selettive in ordine all’uso dei cookie vedi la   Cookie PolicyOk