FEEM working papers "Note di lavoro" series
2014 .050

Trust and Manipulation in Social Networks


Autori: Manuel Förster, Ana Mauleon, Vincent J. Vannetelbosch
Serie: Climate Change and Sustainable Development
Editor: Carlo Carraro
Parole chiave: Social networks, Trust,  Manipulation,  Opinion leadership, Consensus, Wisdom of Crowds
Numero JEL: D83, D85, Z13

Abstract

We investigate the role of manipulation in a model of opinion formation. Agents repeatedly communicate with their neighbors in the social network, can exert effort to manipulate the trust of others, and update their opinions about some common issue by taking weighted averages of neighbors' opinions. The incentives to manipulate are given by the agents' preferences. We show that manipulation can modify the trust structure and lead to a connected society. Manipulation fosters opinion leadership, but the manipulated agent may even gain influence on the long-run opinions. Finally, we investigate the tension between information aggregation and spread of misinformation.

***

Suggested citation: Förster, M., A. Mauleon, V. J. Vannetelbosch, (2014), 'Trust and Manipulation in Social Networks' Nota di Lavoro 50.2014, Milan, Italy: Fondazione Eni Enrico Mattei.

Download file
Scarica il file PDF

FEEM Newsletter

Iscriviti per rimanere aggiornato.

I Suoi dati saranno trattati dalla Fondazione Eni Enrico Mattei. – Titolare del trattamento – per ricevere via posta elettronica la newsletter della Fondazione. Il conferimento dell’indirizzo e-mail è necessario alla fornitura del servizio. La invitiamo a consultare la Privacy Policy per ottenere maggiori informazioni a tutela dei Suoi diritti.

Questo Sito utilizza cookie tecnici e analytics, nonché consente l’invio di cookie di profilazione di terze parti.
Chiudendo questo banner o comunque proseguendo la navigazione sul Sito manifesti il tuo consenso all’uso dei cookie. Per ulteriori informazioni e per esprimere scelte selettive in ordine all’uso dei cookie vedi la   Cookie PolicyOk