FEEM working papers "Note di lavoro" series
2012 .014

Combined Effects of Load Factors and Booking Time on Fares: Insights from the Yield Management of a Low-Cost Airline


Autori: Marco Alderighi, Marcella Nicolini, Claudio A. Piga
Serie: Economy and Society
Editor: Giuseppe Sammarco
Tipo: J
Parole chiave: Pricing policy, Panel Data, Ryanair, Yield Management
Numero JEL: D22, L11, L93
JEL: Review of Economics and Statistics
Data: 03/2015

Abstract

Based on two strands of theoretical research, this paper provides new evidence on how fares are jointly affected by in-flight seat availability and purchasing date. As capacity-driven theories predict, it emerges that fares monotonically and substantially increase with the  flights occupancy rate. Moreover, as suggested in the literature on intertemporal price discrimination, the adoption of advance purchase discounts is widespread as the departure date nears, but it may be part of a U-shaped temporal profile, where discounts are preceded by periods of relatively higher fares. Finally, the intervention of yield management analysts appears to play a substantial role.

Download file
Scarica il file PDF
links
Link

FEEM Newsletter

Iscriviti per rimanere aggiornato.

I Suoi dati saranno trattati dalla Fondazione Eni Enrico Mattei. – Titolare del trattamento – per ricevere via posta elettronica la newsletter della Fondazione. Il conferimento dell’indirizzo e-mail è necessario alla fornitura del servizio. La invitiamo a consultare la Privacy Policy per ottenere maggiori informazioni a tutela dei Suoi diritti.

Questo Sito utilizza cookie tecnici e analytics, nonché consente l’invio di cookie di profilazione di terze parti.
Chiudendo questo banner o comunque proseguendo la navigazione sul Sito manifesti il tuo consenso all’uso dei cookie. Per ulteriori informazioni e per esprimere scelte selettive in ordine all’uso dei cookie vedi la   Cookie PolicyOk